V1 adalah keadaan yang diingini dan V2 adalah perbuatan yang dilakukan untuk melaksanakan keadaan ini. Kata kerja dalam V1kamusように adalah sesuatu yang tidak dapat dikawal atau kata kerja dalam bentuk potensi. Sebaliknya kedua-dua kata kerja jenis kemahuan dan kata kerja bukan kemahuan digunakan untuk V1ないように.
じゅぎょうに間に合うように、教室まで走って行きました。
Saya berlari ke kelas supaya sempat ke kuliah.
帰ってすぐねられるように、へやにふとんをしいておきました。
Saya menghamparkan tilam di bilik supaya boleh saya terus tidur bila saya pulang nanti.
シャツがかわくように、火のそばへ持って行きました。
Saya membawa kemeja saya dekat api supaya ia kering.
会議におくれないように、早く家を出ましょう。
Mari kita keluar awal supaya kita tidak terlambat ke mesyuarat.
Lesson 16-4「数が数えられるようになりました。」
Dia sudah boleh mengira.
Lesson 20-3「経営学をべんきょうするために、来日しました。」
Saya datang ke Jepun untuk belajar pentadbiran perdagangan.
【V ように vs. V ために】
1. <Verb (potential form) + ように>
会話が覚えられるように、毎晩テープを聞きます。(×ために)
(I listen to the tape every night so that I can memorize dialogs) <Volitional Verb + ために> 会話が覚えられるために、毎晩テープを聞きます。(×ように) (I listen to the tape every night in order to memorize dialogs.) <Intransitive Verb + ように> いい学生が入るように、(大学は)むずかしいしけんをします。(×ために) (Colleges give difficult examinations so that good students would get in.) <Transitive Verb + ために> いい学生を入れるために、(大学は)むずかしいしけんをします。(×ように) (Colleges give difficult examinations in order to admit good students.) 2. When the subject of the subordinate clause is different from the subject of the main clause, only ~ように is used, regardless of the type of verb (e.g., volitional, nonvolitional, potential, negative.)
学生がわかるように、(先生は)れいをあげて、説明しました。(×ために)
(The teacher explained it by giving examples so that the students would understand.) 学生が毎日べんきょうするように、先生はしゅくだいをたくさんだします。(×ために) (The teacher gives a lot of assignments so that students will study every day.) |